neděle 3. února 2013

S mobilem v Kambodži - zkušenosti

Jestli pojedete do Kambodži na týden, nebo na delší dobu, určitě se vám vyplatí pořídit si místní SIM kartu. Protože jsem před cestou příliš informací na českých webech nenasbíral, pokusím se o informace tímto článkem.

Ještě před odjezdem, jsem zjišťoval kterého operátora v Kambodži zvolit, protože jsem chtěl být na příjmu především na internetu, o to volání mi až tak nešlo. Na zahraničních diskuzích mi nejlépe vyšel místní mobilní operátor Cellcard. V Siem Reap, což byla naše první destinace, jsem se pokoušel Cellcard sehnat, ale téměř nikde nebyla. Podařilo se nám sehnat pouze jednu a slibovaný kredit na kartě žádný nebyl, byť karta nebyla vyloupnutá a po dobití jsme stejně internet na Nokii nerozjeli. Pídili jsme se tedy po jiném řešení, sledovali jsme reklamy a zjistili jsme, že ještě existují operátoři Hello a Smart. Zabrousili jsme na jejich weby a vybrali jsme Hello, protože nabízel nejvíc dat.

Po zkušenostech se sháněním Cellcard, kdy nám každý obchodník nabízel za stejné SIM jiné ceny, jsme se rozhodli, že půjdeme do značkové prodejny Hello, které jsme si v Siem Reap den předtím všimli. Zašli jsme tam a koupili celkem tři karty. Honzovi, který nerozjel net přes Cellcard na Nokii, ještě všechno nastavili. Zpočátku ani nechtěli přepnout telefon do angličtiny, ale pak přeci jen raději o angličtinu požádali a internet rozjeli. Další kámoš, má Iphone 4S, tomu kartu kleštičkama vystřihli, nastavování nebylo nutné a pro můj Iphone 5 už měli k dispozici nano SIM originál, rovněž nebylo třeba nic nastavovat a internet frčel od počátku.

Ceny
Nízké. Dál snad ani není třeba pokračovat. Samotná SIM stojí 5,- UDS. Je na ní kredit ve výši 3,- USD a 1 GB dat. Ceny volání si dovolím zkopírovat z webu Hello:
  • Call within network: 5c/min
  • Call across network: 8c/min
  • SMS within network: 4c/sms
  • SMS across network: 5c/sms
  • International SMS: 8c/sms
Kdybyste chtěli volat do Česka, zaplatíte 0,07 USD na pevnou a 0,20 USD na mobil. Do vybraných zemí, mezi kterými Česko není, je volání ještě výhodnější. Po aktivaci služby v ceně 0,10 USD za den, nebo 2,- USD za měsíc voláte za 0,03 USD za minutu, ale převážně na pevné linky.

Data
Jak jsem se zmínil, v ceně SIM již byl 1 GB dat a za další si můžete připlatit. My jsme si shodně zvolili 2,5 GB za 5,- USD. Kolik dat máte ještě k dispozici, nebo kolik peněz k provolání, funguje stejně jako v Česku u prepaid SIM po zadání kódu, nebo zavoláním na linku, to jsem zkusil jednou a než se baba vykecala v khmérštině, tak jsem to raději položil a vycvakal kód. Další balíčky dat viz následující odkaz.

Pokrytí
Signál Hello Axiata, jak mi svítilo na telefonu, byl téměř všude. Dokonce i na ostrově Koh Rong, který je 35 km od pevniny a neviděl jsem tam žádné BTS, že by byly dokonale zamaskované se mi nechce věřit. Nicméně 3G internet byl pouze ve větších městech, jinde jen EDGE, nebo dokonce jen GPRS. Subjektivně byl EDGE ještě pomalejší jak v Česku. Kámoš, který za námi ještě přijel si koupil Cellcard, protože mu řekli v obchodě, že má nejlepší pokrytí, ale tam, kde jsme my signál s Hello ještě měli, byl bez signálu. Tak tedy Hello má lepší pokrytí než Cellcard, alespoň po našem hodnocení. S 3G a EDGE na tom je Cellcard stejně.

Vada na kráse
Na Hello nechodily SMS z Česka, dovolat se nám dalo, ale SMS prostě nepřišly. Vodafone, se kterým jsem nejprve prostřednictvím Twitteru a pak mailem komunikoval, se vyjádřil: "Co se týká SMS, tak u SMS na zahraniční čísla bohužel nemůžeme garantovat její doručení. Děkujeme za pochopení." O2 zase v brožuře uvádí: "že nelze zasílat SMS na kambodžská čísla." Tak mi to aspoň zjistil kamarád, se kterým jsme to zkoušeli. Volal i na infolinku, kde mu tuto informaci potvrdili. T-Mobile jsme nezkoušeli, ale na webu Hello je uvedeno, že mají spolu roamingovou smlouvu, tak se domnívám, že třeba T-Mobile umí do sítě Hello SMS poslat. Nicméně i přes 3G, dobře fungoval Skype, já jsem komunikoval především přes Viber nebo WhatsApp.

Moje doporučení tedy zní. Místní SIM se vám vyplatí, protože Kambodža je v té z dražších roamingových zón našich operátorů a ceny za volání a internet jsou výrazně nižší než u nás, nebo při roamingu.

Dotazy či komentáře pište sem, nebo na twitter. Najdete mě tam jako @piromancz.

Online blog a fotografie z cesty.


Editováno 19.2.2013

Tento článek převzal server www.mobilmania.cz, její šéfredaktor Filip Kůžel jej upravil a publikoval, za což mobilmanii děkuji.


Žádné komentáře: